Beste praksis for å opprette konsoliderte rapporter

NOTE: Med "konsolidert" mener vi å samle data på tvers av enheter med lignende strukturer og oppsummere det i en konsolidert rapport. Dette er ikke ekte finansiell konsolidering.

Vær også oppmerksom på at valutakonverteringer ikke håndteres automatisk og må konfigureres i malen (ved hjelp av Report Designer).

For å kunne konsolidere rapporter fra flere selskaper må du:

  • Ha alle selskapene i samme miljø i OneStop Reporting-portalen: Det betyr at alle selskapene må være innenfor samme klient i administrasjonen, som vist i dette eksemplet:

  1. Ha modulen "Konsern Rapportering" i rapporten din. I eksempelet nedenfor bruker vi dimensjoner og attributter i modulen "Konsern Rapportering". Dette kan være annerledes i regnskapssystemet ditt.

  • Ha en metode for eliminering implementert i rapportmalen din: Generelt sett er det tre metoder du kan bruke i Report Designer: (Metoden du velger å bruke i OneStop Reporting avhenger av hvordan selskapet ditt håndterer elimineringer.)
  1. I regnskapssystemet ditt kan du bruke en spesifikk dimensjon for å merke interne transaksjoner. I Rapportdesigner må du filtrere på denne dimensjonen i elimineringssøylen.
  2. Hvis du har spesifikke kontoer som brukes for interne transaksjoner, må du filtrere på disse kontoene i elimineringssøylen i rapportmalen.
  3. Hvis du har et spesifikt selskap for elimineringer, må du bruke dette til å filtrere på i elimineringssøylen i rapportmalen.

NOTE: Konsoliderte rapportmalene fra OneStop Reporting Marketplace har ikke en implementert elimineringmetode. Elimineringsmetodene må derfor inkluderes i malen.

Vær også oppmerksom på at elimineringene må gjøres for hvert selskap.

Sist endret 07.08.2024