Balanseavstemming /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs section Kontoanalys, dokumentasjon og automatisk avstemming av MVA & avgifter. 2024-09-19T15:50:46+02:00 # Balanseavstemming Kontoanalys, dokumentasjon og automatisk avstemming av MVA & avgifter. **Balanseavstemming** finner du under både **Periodeavslutning** og **Årsoppgjør**. Når du har valgt en konto eller kontogruppe til venstre på siden og navigerer mellom bildene **Oversikt** og **Dokumentasjon**, vil konto eller kontogrupe forbli uthevet og relevant informasjon for konto eller kontogruppe vil vises i hver av bildene. Les mer om de forskjellige visningene i emnene nedenfor. Oversikt, balanseavstemming /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/overview section 2024-09-30T16:52:08+02:00 # Oversikt, balanseavstemming **Balanseavstemming - Oversikt** finner du under både **Periodeavslutning** og **Årsoppgjør**. Oversikten i **Balanseavstemming** lister opp alle balansekontoer med transaksjoner til og med perioden det arbeids med.

Kolonnene som vises varierer avhengig av størrelsen på skjermen som du arbeider med. På en liten skjerm, vises kun de viktigste kolonnene.

## Utvid detaljnivået i Balanseavstemming Du kan utvide detaljnivået i **Balanseavstemming - Oversikt** ved å bruke drill-down til transaksjonene som er registrert på kontoene. Beløp som er tilgjengelige for drill-down er understreket og vil endre fargen til blå når du holder muspekeren over dem i oversikten. Klikk på et beløp som er tilgjengelig for drill-down for å åpne en dialog som heter **Kontoanalyse**, som viser alle transaksjoner som er knyttet til den bestemte kontoen. I **Kontoanalyse** vises alle transaksjoner for den valgte kontoen i en liste. Inngående balanse for kontoen for valgt periode vises først i transaksjonslisten, mens utgående balanse for kontoen for den valgte perioden vises nederst i listen. Transaksjonslisten inneholder transaksjonsdato, bilagsnummer, transaksjonsbeløp, saldo etter og transaksjonstekst. I **Kontoanalyse** er det mulig å velge en annen konto i kontovelgeren øverst til venstre. Du kan også endre perioden ved å bruke kalenderfunksjonen øverst til høyre. Klikk på en transaksjon i listen for å ekspandere den for å se alle posteringer for det aktuelle bilagsnummeret. Bilagsvisningen viser debet- og kreditkontoer, beløp og transaksjonstekst. ### Vis bilag i kontoanalysen Hvis du vil vise et vedlegg til et bilag i kontoanalysen, klikker du på binders-ikonet i kolonnen **Vedlegg**. Velg hvilket dokument du vil forhåndsvise i dialogboksen som åpnes. I forhåndsvisningsvinduet kan du laste ned det valgte vedlegget ved å klikke på **Last ned**-knappen og deretter enkelt dra det inn i et eksternt vedlegg. Det er også mulig å opprette et nytt eksternt vedlegg, som bilaget automatiskt kobles til ved å velge **Legg til vedlegg** i visningsmodus. ## Feltforklaringer Avstemmingsbeløp : Du kan velge å registrere avstemmingsbeløp enten direkte under Oversikten eller under fanen Dokumentasjon. Hvis du har integrasjon med eAccounting, vil noen av beløpene i denne kolonnen automatisk bli utfylt når du importerer regnskapsdata. Avstemmingsdifferanse : Hvis det er en differanse mellom balanse og avstemmingsbeløp på en konto, vises differansen i denne kolonnen. Du kan velge å opprette en manuell postering for differansen ved å klikke på det blå ikonet i kolonnen **Avstemmingsdifferanse**. Alle posteringer som du har opprettet vil vises under **Posteringsbilag**. Les mer i [Posteringsbilag](/periodandyear/help/taxation/closing-entries). Dokumentasjon : Hvis en konto eller kontogruppe har dokumentasjon koblet til seg, vil binders-ikonet i denne kolonnen være blått, ellers vil det være grått. Når du klikker på et grått binders-ikon vil du kunne gå direkte til dokumentasjonen for aktuell konto eller kontogruppe. : For å opprette dokumentasjon, klikk på binders-ikonet, velg **Opprett vedlegg** og velg ønsket vedlegg. : Når du har valgt et vedlegg klikker du på **Legg til** og du kommer videre til bildet **Dokumentasjon**. Her kan du fortsette arbeidet med dokumentasjonen som vanlig. Hvis du legger til dokumentasjon til en konto, vil denne kontoen automatisk bli lagt til vedlegget som blir opprettet. Ingen kontoer vil bli lagt til hvis du legger til dokumentasjon til en kontogruppe. : Når du klikker på et blått bindersikon, vises en liste med all dokumentasjon koblet til den aktuelle kontoen, samt linken til dokumentasjonen. Automatiske kontroller : Denne kolonnen viser resultatet av de automatiske kontrollene som har blitt kjørt. : Et rødt ikon indikerer at kontrollen har funnet noe. Når du klikker på ikonet vil du få mer detaljert informasjon. : Et organge ikon indikerer at kontrollen ikke kunne kjøres. Et eksempel på dette er at kontrollen skal sammenligne foregående perioder, men ingen foregående perioder er importert i Periode & År. : Et grønt ikon indikerer at kontrollen har blitt kjørt, men ingenting ble funnet. : Avvikende kontrollresultater kan merkes som ferdig med knappen **Marker kontroll som utført**. Når du markerer et kontrollresultat som utført, endrer ikonet sitt utseende og blir grått med et grønt merke i nederste høyre hjørne. : Du trenger bare å markere et kontrollresultat som utført en gang, noe som betyr at hvis du markerer et kontrollresultat for en konto i Balanseavstemming som utført, vil det samme kontrollresultatet også markeres som utført i **Transaksjonsanalyse**. : Hvis et kontrollresultat ikke lenger er oppdatert på grunn av en senere endring, vil den miste sin status som ferdig og ikonet endrer utseendet for å indikere at resultatet har behov for å bli oppdatert. : Les mer i [Automatiske kontroller](/periodandyear/help/transaction-analysis/auto-checks). Status sjekkliste : Denne kolonnen indikerer statusen på oppgavelisten for aktuell konto. : Et grått ikon indikerer at ingen oppgaver har blitt markert som fullført, et blått ikon indikerer at noen oppgaver har blitt markert som fullført, og et grønt ikont indikerer at alle oppgaver har blitt markert som fullført. Ikonet er også en snarvei til knappen **Sjekkliste**. Hold musepeker over ikonet for å se hvor mange oppgaver som er fullført. Fullført : Når du er ferdig med å avstemme en konto, kan du markere den som **Fullført**. Når du markerer en kontogruppe som fullført, vil alle kontoer som tilhører denne gruppen bli markert som fullført. Kvalitetssikring : Funksjonaliteten for intern kvalitetssikring, tilgjengelig i kolonnen **Kvalitetssikring**, gir støtte for å dokumentere kvalitetssikringen som er utført på regnskapsbyrået. : Etter å ha gjennomgått det arbeidet som er gjort på en konto eller kontogruppe, kan personen som utfører review logge inn og gå til kolonnen **Kvalitetssikring** til høyre og klikk på ikonet for å endre statusen til kontoen eller kontogruppen. Det er to valg tilgjengelige: **Godkjent** og **Ikke godkjent**. Hvis du vil tilbakestille statusen til en konto eller en kontogruppe, velger du **Tilbakestill status**. : Hvis du velger **Godkjent** for en konto eller kontogruppe, blir statusikonet i kolonnen **Kvalitetssikring** grønt. Hold musepekeren over ikonet for å vise datoen og tidspunktet for godkjenningen, sammen med navn på den som har utført review. Hvis denne personen blir slettet fra regnskapskontoret, vil han eller hun bli vist som **Ukjent bruker**. : Hvis du velger **Ikke godkjent** for en konto eller kontogruppe, blir statusikonet i kolonnen **Kvalitetssikring** oransje, og du vil kunne legge til en kommentar. Hold musepekeren over ikonet for å vise dato og klokkeslett for når statusen ble angitt, sammen med navn til den som har utført review. Hvis en kommentar ble lagt inn, vil dette bli vist i sidepanelet. : Når du velger **Tilbakestill status**, blir statusikonet i kolonnen **Kvalitetssikring** grått og blir tilbakestilt til opprinnelig verdi.
Avstemmingsplan /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/overview/reconciliation-plan page 2024-09-30T16:52:08+02:00 # Avstemmingsplan Når en klient er koblet til en avstemmingsmal, vil man i **Balanseavstemming** kunne filtrere balansen i henhold til hva malens hyppighet er satt opp med og øvrige egenskaper. Avstemmingsplanen kan enkelt slås av for å kunne få frem kontoer som er definert utenfor avstemmingsplanen. Når avstemmingsplan er slått av, vil balanseavstemming vise alle kontoer med saldo. Ferdigstilling og/eller kvalitetssikring av kontoer ved bruk av de to kolonnene lengst til høyre i balanseavstemmingsbildet vil også være markert når avstemmingsplan deaktiveres på perioden. Samme funksjonalitet gjelder også hvis man ferdigstiller/kvalitetssikrer en konto utenfor avstemmingsplanen, for så å slå på glidebryteren igjen. Da vil disse kontoene vises i avstemmingsplanen sammen med kontoene definert i avstemmingsmalen.

Endre avstemmingsplan på klient

For bruker uten administratortilgang, vil det være mulig å endre avstemmingsmal på klienten. Dette gjøres under Innstillinger og Foretaksopplysninger. Endring av mal får effekt for den åpne perioden bytte skjer, samt påfølgende start av nye perioder.

> [!NOTE] > Dersom man ønsker å endre mal på en gjenåpnet periode, vil endringen kun gjelde for den gjenåpnede perioden dersom påfølgende periode er pauset. Les mer om [Maler for avstemmingsplan.](/periodandyear/help/administration/templates-for-reconciliation)
Dokumentasjon, balanseavstemming /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices section 2024-10-14T16:23:18+02:00 # Dokumentasjon, balanseavstemming **Balanseavstemming - Dokumentasjon** finner du under både **Periodeavslutning** og **Årsoppgjør**. Under **Balanseavstemming - Dokumentasjon**, arbeider du med dokumentasjon som letter både beregninger og avstemming for kontoene dine. Det finnes ulike dokumentasjon du kan benytte: [sammendrag](/periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices/main), [dokumentasjon](/periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices/sub), [ekstern dokumentasjon](/periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices/external) og [automatisk generering av dokumentasjon](/periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices/automatically-generated). Sammendrag /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices/main page 2024-09-12T19:33:52+02:00 # Sammendrag Når du importerer regnskapsdata, enten fra eAccounting, SIE4-fil eller SAF-T-fil, blir det opprettet sammendrag for hver av kontogrupene. Du kan legge til rader på et hvert sammendrag. Hvis en avstemmingsdifferanse oppstår, kan du opprette en postering ved å klikke på det blå ikonet i kolonnen **Avstemmingsdifferanse**.

Hvis du manuelt har lagt til rader på et sammendrag, kan du kopiere disse til neste periode. Standardinnstillingen kopierer dataene til neste periode. Du kan også velge å ikke kopiere dataene ved å endre innstilling i bunnen av skjermbildet. Innstillingen du velger beholdes for kommende perioder inntil du endrer den. Dataene blir overført til neste periode ved første oppstart av ny periode. Endrer du innstillingen for en låst periode, blir ikke endringen overført til en periode som allerede er startet.

Dokumentasjon /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices/sub page 2024-10-14T16:23:18+02:00 # Dokumentasjon Dokumentasjon kan opprettes på to måter. Enten direkte fra bildet **Oversikt** eller **Dokumentasjon**. For å opprette dokumentasjon fra bildet **Oversikt**, klikk på binders-ikonet i kolonnen **Dokumentasjon** på konto eller kontogruppe. For å opprette dokumentasjon fra bildet **Dokumentasjon**, velg en konto eller kontogruppe og klikk på binders-ikonet til høyre på siden. Listen viser den vanligste dokumentasjonen for aktuell konto eller kontogruppe. Velg hvilken dokumentasjon du ønsker å opprette og fyll ut informasjonen.

Hvis dokumentasjon er lagt til fra en konto, vil denne kontoen bli forhåndsvalgt som Konto i dokumentasjonen. Hvis dokumentasjon er lagt til fra en kontogruppe, vil feltet Konto være tomt.

Ekstern dokumentasjon /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices/external page 2024-10-14T16:23:18+02:00 # Ekstern dokumentasjon Måten å laste opp en eller flere filer til en konto eller kontogruppe i **Balanseavstemming** eller **Resultatanalyse**, er å opprette ekstern dokumentasjon. Du kan gjøre dette på to måter: 1\. Dra filene fra din PC og slipp dem direkte på kontoen eller kontogruppen. ![](./img/ExternalAppendicesAlt1.gif) 2\. Klikk på bindersikonet i **Oversikt** eller **Dokumentasjon**, og velg **Legg til ekstern dokumentasjon**. Velg deretter filene du vil legge til. ![](./img/ExternalAppendicesAlt2.gif)

Når du slipper filer på en kontogruppe eller ikke har valgt noen konto, blir dokumentasjonen knyttet til kontogruppen.

Det er mulig å koble flere kontoer til den samme filen. Du kan også koble kontoer fra forskjellige kontogrupper.

Du kan laste opp inntil 12 filer i hver enkelt dokumentasjon. Størrelsen på hver fil kan være maksimalt 10 MB.

De støttede filtypene er PDF, Word, Excel og bildefiler. Merk at hvis du laster ned et Word-dokument eller Excel-regneark for redigering, må du fjerne den gamle filen før du laster opp den oppdaterte versjonen. Hvis du velger å kopiere dokumentasjon med data til en fremtidig periode, vil alle filvedleggene også bli kopiert. Hvis du klikker på linken for det opplastede dokumentet, blir dokumentet lastet ned. Hvis du bare vil se innholdet i dokumentet, kan du i stedet enkelt forhåndsvise dokumentet ved å klikke på bildeikonet til høyre for linken til det opplastede dokumentet. Hvis du vil slette en vedlagt fil, klikker du på slett-ikonet ved siden av filen. En ekstern dokumentasjon kan også opprettes fra dialogruten **Kontoanalyse**, som åpnes når du klikker på et understreket beløp (som betyr at kontoen har transaksjoner knyttet til den). Åpne bilaget du vil legge til i en ekstern dokumentasjon, og velg **Legg til dokumentasjon** i visningsmodus.

Merk at utskriftsfunksjonen ikke vil fungere hvis en passordbeskyttet PDF blir lastet opp sammen med andre PDF-filer. Hvis filen skal bli med i utskriften, må passordet fjernes før filen lastes opp.

Automatisk generering av dokumentasjon /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices/automatically-generated page 2024-09-12T19:33:52+02:00 # Automatisk generering av dokumentasjon Periode & År genererer noe dokumentasjon automatisk, når du har integrasjon med eAccounting. Dette betyr at beløpet i kolonnen **Avstemmingsbeløp** i oversikten fylles ut automatisk og et vedlegg blir lagt til når du importerer regnskapsdata fra eAccounting. De automatisk genererte vi **Kundefordringer**, **Leverandørgjeld**, **Usikker fordring** og **Periodisering av kostnader og inntekter**. Kopiering av dokumentasjon til en fremtidig periode /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/appendices/copying-to-future-periods page 2024-10-14T16:23:18+02:00 # Kopiering av dokumentasjon til en fremtidig periode Du kan velge å kopiere dokumentasjon med eller uten data til en fremtidig periode. Alternativene for kopiering finnes nederst til høyre i hvert tillegg. Kopiering vil skje når den perioden som dokumentasjonen skal kopieres på, blir startet. ## Sammendrag - **Ja**: alle manuelt lagt rader blir kopiert til neste avstemmingsperiode. - **Nei**: Ingen manuelt lagt rader blir kopiert.

Ja er standardalternativet.

## Ekstern dokumentasjon - periodeavslutning - **Ja, med data (periodisk løpende)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn, valgt konto, avstemningsbeløp og opplastede filer. - **Ja, med data (periodisk ut året)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn, valgt konto, avstemningsbeløp og opplastede filer. Kopieringen skjer til og med utgangen av inneværende regnskapsår. - **Ja, med data kun til årsavslutningsperioden**: Dokumentasjon kopieres til årsavslutningsperioden (ikke perioder mellom) med navn, valgt konto, avstemmingsbeløp og opplastede filer. - **Ja, uten data (periodisk løpende)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn og valgt konto. - **Ja, uten data (periodisk ut året)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn og valgt konto. Kopieringen skjer til og med utgangen av inneværende regnskapsår. - **Nei, ikke kopier**: Vedlegget kopieres ikke i det hele tatt.

Ja, med data (periodisk løpende) er standardalternativet.

## Eksternt dokumentasjon - årsoppgjør - **Ja, med data (periodisk løpende)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn, valgt konto, avstemningsbeløp og opplastede filer. - **Ja, med data til neste årsavslutningsperiode**: Dokumentasjon kopieres til neste årsavslutningsperiode (ikke perioder mellom) med navn, valgt konto, avstemmingsbeløp og opplastede filer. - **Ja, uten data (periodisk løpende)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn og valgt konto. - **Ja, uten data til neste årsavslutningsperiode**: Dokumentasjon kopieres til neste årsavslutningsperiode (ikke perioder mellom) med navn og valgt konto. - **Nei, ikke kopier**: Dokumentasjon kopieres ikke i det hele tatt.

Ja, med data (periodisk løpende) er standardalternativet.

## Annen dokumentasjon - periodeavslutning - **Ja, med data (periodisk løpende)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn, valgt konto, avstemningsbeløp og opplastede filer. - **Ja, med data (periodisk ut året)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn, valgt konto, avstemningsbeløp og opplastede filer. Kopieringen skjer til og med utgangen av inneværende regnskapsår. - **Ja, uten data (periodisk løpende)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn og valgt konto. - **Ja, uten data (periodisk ut året)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn og valgt konto. Kopieringen skjer til og med utgangen av inneværende regnskapsår. - **Nei, ikke kopier**: Vedlegget kopieres ikke i det hele tatt.

Ja, med data (periodisk løpende) er standardalternativet.

## Annen dokumentasjon - årsoppgjør - **Ja, med data (periodisk løpende)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn, valgt konto, avstemningsbeløp og opplastede filer. - **Ja, med data til neste årsavslutningsperiode**: Dokumentasjon kopieres til neste årsavslutningsperiode (ikke perioder mellom) med navn, valgt konto og all informasjon i vedlegget. - **Ja, uten data (periodisk løpende)**: Dokumentasjon kopieres til neste avstemmingsperiode med navn og valgt konto. - **Ja, uten data til neste årsavslutningsperiode**: Dokumentasjon kopieres til neste årsavslutningsperiode (ikke perioder mellom) med navn og valgt konto. - **Nei, ikke kopier**: Dokumentasjon kopieres ikke i det hele tatt.

Ja, med data (periodisk løpende) er standardalternativet.

## Kopiere dokumentasjon fra tidligere perioder Når dokumentasjon er kopiert og deretter oppdatert i en tidligere periode, kan det kopieres til den aktive perioden. 1\. I den aktive perioden går du til dokumentasjonen du vil oppdatere. 2\. Velg **Kopiere fra forrige**. 3\. I dialogboksen som vises, svar **Ja**. Dokumentasjonen fra forrige periode kopieres og erstatter dokumentasjonen i den aktive perioden.
MVA & avgifter /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/vat-and-fees section 2024-09-12T19:33:52+02:00 # MVA & avgifter MVA fra og med 2022 /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/vat-and-fees/vat2022 page 2024-09-13T13:35:28+02:00 # MVA fra og med 2022 Modulen for MVA-avstemming finner du under **MVA og avgifter - MVA** i balanseavstemmingen. Den oppdateres automatisk med regnskapsdata importert til Periode & År. Modulen for MVA-avstemming i Periode & År består av samme seksjoner og rader som brukes i Skatteetatens MVA-melding. Den blir automatisk oppdatert med regnskapsdata som er importert til programmet, og gir deg en god oversikt over selskapets registrerte merverdiavgift, MVA rapportert til Skatteetaten og mulige forskjeller mellom de registrerte og de rapporterte beløpene. Du vil også finne informasjon om betalinger og/eller tilbakebetalinger. Avstemmingsvedlegget **MVA-dokumentasjon** opprettes automatisk fra MVA-avstemmingen som standard. Du kan bruke den til periodeavstemming, samt avstemming i årsoppgjøret.

MVA-avstemmingen er basert på bruken av konto 2740 for MVA-oppgjør.

MVA-meldinger som er sendt inn kan importeres fra Altinn, og må nedlastes dersom aktiv periode skal avstemmes. Viktig at man laster ned fra Altinn før man starter avstemmingsarbeidet. Perioder som er låst vil ikke påvirkes av at data importeres fra Altinn. ## Valg av MVA-periode Valg av MVA-periode gjøres av økonomisystemet ved innrapportering av MVA-melding og oppdateres i Periode & År ved nedlasting av MVA-melding fra Altinn. Informasjon om dette finner man øverst til venstre i skjermbildet for **MVA** under **MVA & Avgifter** i balanseavstemmingen. I Periode & År støttes visning for **Måned**, **Tomånedlig** og **Årlig**. **To-månedlig** er standardalternativet. Hvis du velger månedlig MVA-avstemming, opprettes en kolonne for hver måned. Hvis du velger tomånedlig MVA-avstemming, opprettes en kolonne for Jan-Feb, en kolonne for Mar-Apr, og så videre. ### Endring av MVA-perioder i løpet av et pågående regnskapsår Det er mulig å endre MVA-perioder i løpet av et pågående regnskapsår, men dette må som nevnt tidligere utføres i økonomisystemet i forbindelse med innrapportering av MVA-melding. Når du endrer MVA-perioder, må du være oppmerksom på at: - Tidligere avstemmingsperioder vil ikke bli påvirket av endringen. - Det er ikke mulig å endre MVA-perioder i låste avstemmingsperioder. ## Strukturen i MVA-avstemmingen Modulen for MVA-avstemming består av rader med hovedbokskontoer og mva-koder. Bokførte verdier på hovedbokskontoene i 27xx-serien fremkommer i kolonnen for Bokført, og innrapporterte verdier på mva-kodene fremkommer i kolonnen for MVA-melding. Sistnevnte følger samme struktur som brukes ved innrapportering av MVA-melding til Skatteetaten/Altinn. ### Hvilke kontoer er koplet til hvilke rader? I Periode & År er klientkontoer koblet til referansekontoer. Hver rad med klientkonto i merverdiavgiftsavstemmingen blir koblet til en referansekonto, som igjen bestemmer hvilke klientkontoer som vises under henholdsvis gruppering av **Utgående merverdiavgift** og **Inngående merverdiavgift**. Bare kontoer med registrerte transaksjoner vises. ### Vis transaksjoner Det er mulig å vise bilagene som er registrert på kontoene i MVA-avstemmingen. Understrekede beløp er klikkbare, og når du klikker på en av disse, åpnes dialogboksen for **Kontoanalyse**. I denne dialogen vises alle transaksjonene som er registrert på kontoen. ## Feltforklaringer Bokført : **Bokført**-kolonnen oppdateres automatisk med verdier hentet fra kontosaldoer. Hvis noen av kontoverdiene endres, skal merverdiavgiftsmodulen oppdateres så lenge perioden pågår. MVA-melding : I kolonnen **MVA-melding** blir verdiene som rapporteres til Skatteetaten importert fra Altinn. : Hvis det er innrapportert en tomånedlig eller årlig MVA-periode, må den siste måneden i perioden pågå for at der skal kunne vises en verdi her. Under pågående, men ennå ikke ferdige, MVA-perioder, vises foreløpige beløp i denne kolonnen for å unngå forskjeller. : Disse foreløpige beløp er de samme som de som vises på de tilsvarende rader i **Bokført**-kolonnen. Differanse : Verdiene i kolonnen **Differanse** beregnes og fylles ut automatisk ved å bruke formelen Bokført minus MVA-oppgave. Sum Å betale (+) / Tilgode (-) : Programmet beregner automatisk den totale MVA skyldig eller tilgode, basert på den registrerte inngående og utgående MVA, på raden **Sum Å betale (+) / Tilgode (-)**. Kilde for innsendt MVA-melding : Ved nedlasting fra Altinn får man informasjon om hvilket økonomisystem som er benyttet ved innrapportering av MVA-melding. Dette vises pr. mva-periode i kolonne for MVA-Melding. Betalingsinformasjon : Betalinger eller tilbakebetalinger er registrert under dette avsnittet med beløp, bilagsnummer og betalingsdato. Beløpet føres inn i MVA-perioden som betalingen / tilbakebetalingen gjelder, og ikke i perioden da betalingen / tilbakebetalingen ble foretatt. : [Eksempel]{.underline} : Du er skyldig MVA for januar og februar og betalingen skjer 10. april. Når du utfører MVA-avstemmingen for mars og april, registrerer du betalingen i kolonnen for januar/februar og velger 10. april som betalingsdato. Avstemmingsdokumentasjon : Avstemmingsvedlegget **MVA-dokumentasjon** opprettes automatisk fra MVA-avstemmingen som standard. Du kan deaktivere (og aktivere) denne funksjonaliteten nede til venstre. Vedlegget er koblet til klientkontoen som er lenket til referansekonto 2740. : Hvis noen av beløpene i merverdiavgiftsrapportene endres, oppdateres vedlegget automatisk med endringene så lenge perioden er aktiv. : Hvis du vil endre noen av verdiene i vedlegget, må du gjøre det via MVA-avstemmingen. : Hvis du vil fjerne vedlegget fra en pågående periode, må du deaktivere opprettelse fra merverdiavgiftsavstemmingen. : Avhengig av valgt MVA-periode, vil vedlegget opprettes: : - Hvis du har valgt månedlig MVA-termin/avstemming, for hver måned. - I den siste måneden på hver to-månedlig, hvis du har valgt den to-månedlige MVA-periode/avstemming. - I årsoppgjørsperioden, hvis du har valgt årlig MVA-rapportering/avstemming.
MVA til og med 2021 /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/vat-and-fees/vat page 2024-09-12T19:33:52+02:00 # MVA til og med 2021 Modulen for MVA-avstemming finner du under **MVA og avgifter - MVA** i balanseavstemmingen. Den oppdateres automatisk med regnskapsdata importert til Periode & År. Modulen for MVA-avstemming i Periode & År består av samme seksjoner og rader som brukes i [Tax authority]{.mc-variable .MyVariables.Tax_authorities .variable}s MVA-rapport. Den blir automatisk oppdatert med regnskapsdata som er importert til programmet, og gir deg en god oversikt over selskapets registrerte merverdiavgift, MVA rapportert til [Tax authority]{.mc-variable .MyVariables.Tax_authorities .variable} og mulige forskjeller mellom de registrerte og de rapporterte beløpene. Du vil også finne informasjon om overføringer til kontoen for MVA-oppgjør, og betalinger og / eller tilbakebetalinger. Avstemmingsvedlegget **MVA-spesifikasjon** opprettes automatisk fra MVA-avstemmingen som standard. Du kan bruke den til periodeavstemming, samt avstemming i årsoppgjøret.

MVA-avstemmingen er basert på bruken av konto 2740 for MVA-oppgjør.

MVA-oppgaver som er sendt inn kan enten registreres manuelt eller importeres fra Altinn. Dersom aktiv periode avstemmes før oppgave er sendt inn til Altinn, må data registreres inn. Senere vil data for denne perioden bli oppdatert med data sendt til Altinn ved å anvende funksjonen for import av MVA-oppgave fra Altinn. Perioder som er låst vil ikke påvirkes av at data importeres fra Altinn. ## Velg en MVA-periode Før du kommer i gang, må du velge en MVA-periode for selskapet. Dette gjøres øverst på venstre panel. Du kan velge mellom **Måned**, **Tomånedlig** og **Årlig**. **To-månedlig** er standardalternativet. Hvis du velger månedlig MVA-avstemming, opprettes en kolonne for hver måned. Hvis du velger tomånedlig MVA-avstemming, opprettes en kolonne for Jan-Feb, en kolonne for Mar-Apr, og så videre. ### Endring av MVA-perioder i løpet av et pågående regnskapsår Det er mulig å endre MVA-perioder i løpet av et pågående regnskapsår, selv når de foregående avstemmingsmånedene er låst. Når du endrer MVA-perioder, må du være oppmerksom på at: - Tidligere avstemmingsperioder vil ikke bli påvirket av endringen. - Manuelt lagt til verdier fra de foregående MVA-perioder vil ikke bli kopiert til den nye MVA-perioden. - Det er ikke mulig å endre MVA-perioder i låste avstemmingsperioder. ## Strukturen i MVA-avstemmingen Modulen for MVA-avstemming består av forskjellige seksjoner med nummererte rader. Dette er den samme strukturen som brukes i [Tax authority]{.mc-variable .MyVariables.Tax_authorities .variable}s MVA-rapport. ### Hvilke kontoer er koplet til hvilke rader? I Periode & År er klientkontoer koblet til referansekontoer. Hver rad i merverdiavgiftsavstemmingen blir kartlagt til en eller flere referansekontoer, som igjen bestemmer hvilken av klientkontoer som vises under hver rad. Bare kontoer med registrerte transaksjoner vises. Klikk på en rad for å se underliggende kontoer. ### Vis transaksjoner Det er mulig å vise bilagene som er registrert på kontoene i MVA-avstemmingen. Understrekede beløp er klikkbare, og når du klikker på en av disse, åpnes dialogboksen for **Kontoanalyse**. I denne dialogen vises alle transaksjonene som er registrert på kontoen. ## Feltforklaringer Overført MVA : Når inngående og utgående merverdiavgift er overført til og registrert på kontoen for MVA-oppgjør, vises den overførte merverdiavgiften på en egen rad under hver berørte MVA-konto. Bokført : **Bokført**-kolonnen oppdateres automatisk med verdier hentet fra kontosaldoer. Hvis noen av kontoverdiene endres, skal merverdiavgiftsmodulen oppdateres så lenge perioden pågår. MVA-oppgave : I kolonnen **MVA-oppgave** blir verdiene som rapporteres til [Tax authority]{.mc-variable .MyVariables.Tax_authorities .variable} importert fra Altinn eller lagt inn manuelt. Hvis du har valgt en tomånedlig eller årlig MVA-periode, må den siste måneden i perioden pågå for at du skal kunne angi en verdi her. Under pågående, men ennå ikke ferdige, MVA-perioder, vises foreløpige beløp i denne kolonnen for å unngå forskjeller. : Disse foreløpige beløp er de samme som de som vises på de tilsvarende rader i **Bokført**-kolonnen. Differanse : Verdiene i kolonnen **Differanse** beregnes og fylles ut automatisk ved å bruke formelen Bokført minus MVA-oppgave. MVA å få tilbake (+) eller å betale (-) : Programmet beregner automatisk den totale MVA skyldig eller tilgode, basert på den registrerte inngående og utgående MVA, på raden **Sum MVA å få tilbake (+) eller å betale (-)**. : Betalinger eller tilbakebetalinger er registrert på raden nedenfor. En automatisk omberegning av gjenværende gjeld eller inndrivbar blir deretter utført. Beløpet føres inn i MVA-perioden som betalingen / tilbakebetalingen gjelder, og ikke i perioden da betalingen / tilbakebetalingen ble foretatt. : Eksempel : Du er skyldig MVA for januar og februar og betalingen skjer 10. april. Når du utfører MVA-avstemmingen for mars og april, registrerer du betalingen i kolonnen for januar/februar og velger 10. april som betalingsdato. Avstemmingsdokumentasjon : Avstemmingsvedlegget **MVA-spesifikasjon** opprettes automatisk fra MVA-avstemmingen som standard. Du kan deaktivere (og aktivere) denne funksjonaliteten nede til venstre. Vedlegget er koblet til klientkontoen som er lenket til referansekonto 2740. : Hvis noen av beløpene i merverdiavgiftsrapportene endres, oppdateres vedlegget automatisk med endringene så lenge perioden er aktiv. : Hvis du vil endre noen av verdiene i vedlegget, må du gjøre det via MVA-avstemmingen. : Hvis du vil fjerne vedlegget fra en pågående periode, må du deaktivere opprettelse fra merverdiavgiftsavstemmingen. : Avhengig av valgt MVA-periode, vil vedlegget opprettes: : - Hvis du har valgt månedlig MVA-termin/avstemming, for hver måned. - I den siste måneden på hver to-månedlig, hvis du har valgt den to-månedlige MVA-periode/avstemming. - I årsoppgjørsperioden, hvis du har valgt årlig MVA-rapportering/avstemming.
Lønn og arbeidsgiveravgift /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/vat-and-fees/salares-salary-taxes page 2024-09-12T19:33:52+02:00 # Lønn og arbeidsgiveravgift Funksjonen **Lønn og arbeidsgiveravgift** finnes for både **Periodeavslutning** og **Årsavslutning** og du finner den under **Balanseavstemming - MVA & avgifter**. Avstemming av arbeidsgiveravgift er en automatisert avstemming av data fra ulike kilder: Avstemming av grunnlag for arbeidsgiveravgift ved å sammenholde: - Grunnlag for arbeidsgiveravgift basert på bokførte beløp i regnskapet. - Grunnlag for arbeidsgiveravgift innrapportert på A-meldinger innsendt til Altinn. Avstemming av periodens arbeidsgiveravgift ved å sammenholde: - Beregnet arbeidsgiveravgift basert på bokførte beløp i regnskapet. - Beregnet arbeidsgiveravgift fra innrapportering på A-meldinger innsendt til Altinn. Avstemming av skyldig arbeidsgiveravgift ved å sammenholde: - Skyldig arbeidsgiveravgift i reegnskapet (konto med referansekonto 2770). - Raportering av arbeidsgiveravgift på siste termin på A-meldinger innsendt til Altinn. Avstemming av lønnsinnberetning ved å sammenholde: - Lønnsutbetalinger i perioden basert på bokførte beløp i regnskapet. - Lønnsutbetalinger i perioden innrapportert på A-meldinger innsendt til Altinn. Kostnadskontoer og gjeldskontoer fra regnskapet identifiseres fra kontoenes referansekonto i klientens kontoplan i Periode & År. Funksjonen for å hente data fra Altinn fyller automatisk ut en bestilling (skjema A-06) som genererer en melding (A07) for hver måned og for hittil i år, som hentes inn i bakgrunnen fra Altinn. Denne informasjonen inneholder informasjon om både lønn, arbeidsgiveravgift og skattetrekk som fylles ut i avstemmingen. Ved å hente ut data fra Altinn og økonomisystemet og sammenholde dette, blir avstemmingen utført og dokumentert for konto 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift. Det eneste brukeren har behov for å gjøre, er å kontrollere og taste inn bilagsinformasjon (bilagsnummer, dato og beløp) for når betaling av terminen er foretatt. Ved å krysse av for å **Opprett Spesifikasjon av arbeidsgiveravgift Automatisk**, vil det bli produsert avstemmingsvedlegg for konto 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift. Dersom det oppstår differanser i avstemmingen, kan det være formålstjenlig at man først kontrollerer at alle relevante kostnads- og balansekontoer er knyttet til riktig referansekonto. Tilknytning til referansekonto er det som sikrer at en konto blir korrekt identifisert når det gjelder innberetnings- og arbeidsgiveravgiftsplikt. Referansekontoer som anvendes er følgende: Arbeidsgiveravgiftspliktige og innberetningspliktige kostnadskontoer : | Referansekontoer | Kontonavn | |----|----| | 5000 | Lønn til ansatte, variabel, AGA opplysningspliktig | | 5005 | Avtalte tariffgodtgjørelser, AGA opplysningspliktig | | 5090 | Periodisering lønn, variabel, AGA opplysningspliktig | | 5091 | Påløpt, ikke utbetalt lønn, variabel, AGA opplysningspliktig | | 5092 | Feriepenger, variabel, AGA opplysningspliktig | | 5099 | Andre lønnsposteringer, variabel, AGA opplysningspliktig | | 5100 | Lønn til ansatte, fast, AGA opplysningspliktig | | 5105 | Avtalte tariffgodtgjørelser, AGA opplysningspliktig | | 5190 | Periodisering lønn, fast, AGA opplysningspliktig | | 5192 | Feriepenger, fast, AGA opplysningspliktig | | 5199 | Andre lønnsposteringer, fast, AGA opplysningspliktig | | 5200 | Fri bil, AGA opplysningspliktig | | 5210 | Fri telefon, AGA opplysningspliktig | | 5220 | Fri avis, AGA opplysningspliktig | | 5230 | Fri kost og losji, AGA opplysningspliktig | | 5240 | Rentefordel, AGA opplysningspliktig | | 5250 | Forsikringer, AGA opplysningspliktig | | 5251 | Gruppelivsforsikring, AGA opplysningspliktig | | 5252 | Ulykkesforsikring, AGA opplysningspliktig | | 5253 | Personavbruddsforsikring, AGA opplysningspliktig | | 5254 | Yrkesskadeforsikring, skattepliktig del, AGA opplysningspliktig | | 5280 | Annen fordel i arbeidsforhold, AGA opplysningspliktig | | 5300 | Tantieme | | 5330 | Godtgjørelse til styre- og bedriftsforsamling, AGA opplysningspliktig | | 5430 | Løpende pensjoner, AGA, opplysningspliktig | | 7103 | Bilgodtgjørelse AGA-pliktig og opplysningspliktig | Balansekontoer som anvendes til tidsavgrensing av arbeidsavgiftspliktige og innberetningspliktige ytelser : | Referansekontoer | Kontonavn | |----|----| | 2931 | Skyldig lønn, ikke innberettet, arbeidsgiveravgiftspliktig | | 2940 | Skyldige feriepenger | | 2945 | Utbetalte feriepenger | Innberetningspliktige kostnadskontoer som ikke er med i arbeidsgiveravgiftgrunnlaget : | Referansekontoer | Kontonavn | |----|----| | 5281 | Annen fordel i arbeidsforhold, opplysningspliktig ikke AGA | | 5390 | Annen opplysningspliktig godtgjørelse | | 5421 | Pensjoner, opplysningspliktig, ikke AGA | | 7100 | Bilgodtgjørelse, opplysningspliktig | | 7130 | Reisekostnad, opplysningspliktig | | 7150 | Diettkostnad, opplysningspliktig | Refusjon av sykepenger og annen refusjon som reduserer arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget : | Referansekontoer | Kontonavn | |------------------|------------------------| | 5800 | Refusjon av sykepenger | | 5890 | Annen refusjon | Pensjonskostnader som er avbeidsgiveravgiftspliktig, men ikke innberetningspliktig på de ansatte : | Referansekontoer | Kontonavn | |------------------|---------------------------------------------| | 5425 | OTP/Pensjoner, AGA, ikke opplysningspliktig | Balansekonto for skyldig arbeidsgiveravgift : | Referansekontoer | Kontonavn | |------------------|----------------------------| | 2770 | Skyldig arbeidsgiveravgift | Balansekontoer for påløpt arbeidsgiveravgift på påløpt lønn og feriepenger : | Referansekontoer | Kontonavn | |------------------|----------------------------------------| | 2780 | Påløpt arbeidsgiveravgift, påløpt lønn | | 2785 | Påløpt arbeidsgiveravgift, ferielønn | Kostnadskontoer for arbeidsgiveravgift : | Referansekontoer | Kontonavn | |------------------|-------------------------------------------| | 5400 | Arbeidsgiveravgift | | 5405 | Arbeidsgiveravgift av påløpte feriepenger | Forskuddstrekk /periodandyear/help/taxation/reconciliation-bs/vat-and-fees/tax-withholding page 2024-09-12T19:33:52+02:00 # Forskuddstrekk Funksjonen **Forskuddstrekk** finnes for både **Periodeavslutning** og **Årsavslutning** og du finner den under **Balanseavstemming - MVA & avgifter**. Avstemming av **Forskuddstrekk** er en automatisert avstemming av data fra fem ulike kilder: - Skyldig skattetrekk (referansekonto 2600 i kontoplanen) - Innestående på trekkinnskuddskonto (referansekonto 1950 i kontoplanen) - Innberetning av A-meldinger til Altinn (A07 Avstemmingsinformasjon) - Betalingsbilag for betalt forskuddstrekk (registreres p.t. manuelt) - Skyldig utleggstrekk og bidragstrekk (referansekonto 2610 og 2620 i kontoplanen) Funksjonen for å hente data fra Altinn fyller automatisk ut en bestilling (skjema A-06) som genererer en melding (A07) for hver måned og for hittil i år, som hentes inn i bakgrunnen fra Altinn. Denne informasjonen inneholder informasjon om både lønn, arbeidsgiveravgift og skattetrekk som fylles ut i avstemmingen. Ved å hente ut data fra Altinn og økonomisystemet og sammenholde dette, blir avstemmingen utført og dokumentert for konto 1950 Skattetrekkinnskudd og konto 2600 Skattetrekk. Det eneste brukeren har behov for å gjøre, er å kontrollere og taste inn bilagsinformasjon (bilagsnummer, dato og beløp) for når betaling av terminen er foretatt. Ved å krysse av for å **Opprett Spesifikasjon av forskuddstrekk vedlegg automatisk**, vil det bli produsert avstemmingsvedlegg for konto 2600 Skattetrekk og 1950 Skattetrekkinnskudd. Avstemmingen kan gjøres ved avstemming av hver måned, men blir alltid vist for perioder på to måneder tilsvarende reglene for betaling av forskuddstrekk. Avstemmingsvedlegget er koblet til konto 2600, der terminens beløp fra Altinn vises som avstemmingsbeløp for vedlegget. Beløpet vil være beløpet fra siste termin hentet inn fra Altinn. Hvis dette beløpet er det samme som det ubetalte skattetrekket på konto 2600, vil det ikke være noen avstemmingsdifferanse på kontoen. Avstemmingsvedlegget er også koblet til konto 1950, men uten beløp. Da er det enkelt for brukeren å kontrollere om beløpet på konto 1950 Bankinnskudd viser et tilstrekkelig stort bankinnskudd. Dersom konto 1950 Bankinnskudd inneholder avsetning for utleggstrekk eller bidragstrekk, vil dette bli hensyntatt og trukket i fra ved avstemming av forskuddstrekk isolert sett.