Opprette en dataimportjobb

Opprette en dataimportjobb

En dataimportjobb angir hvilke data du vil importere i portalen. Du kan også angi en dataimportjobb for å kjøre på en spesifikk plan.

MERK: Denne prosedyren forutsetter at du allerede har satt opp en tilkobling til ERP-systemet. Tilgjengelige alternativer i bildet Dataimportjobber:

Knapp Navn Beskrivelse
Kjør Klikk for å kjøre den valgte importjobben manuelt. Jobben startes umiddelbart, og statusen oppdateres automatisk.
Vis logg Klikk for å vise detaljene for den valgte jobben. Se mer informasjon i prosedyren Vise dataimportlogg.
Rediger Klikk for å redigere den valgte jobben. Se mer informasjon i prosedyren Redigere dataimportjobb.
Slett Klikk for å slette den valgte jobben.
Ny Klikk for å opprette en ny jobb. Se mer informasjon i prosedyren nedenfor.

MERK: Det er tre standardimportjobber i portalen:

  1. Dataimport fra begynnelsen. (Denne importjobben kjøres én gang første gang du logger på portalen.)
  2. Dataimport fra begynnelsen av året. (Du kan manuelt kjøre denne jobben når det er nødvendig.)
  3. Dataimport fra siste 40 dager*. (Denne jobben er planlagt kjørt hver natt.)

I tillegg til disse standardjobbene kan du opprette dine egne importjobber ved å klikke på knappen Ny.


*For 24SevenOffice, VismaNet, Visma Business NXT og Visma Project Management er antallet dager satt til 5.


Slik oppretter du en ny importjobb

  1. Klikk på Hent data.

  2. Klikk på Dataimportjobber. Eksisterende importjobber vises på listen.

  3. Klikk på Ny. Dialogboksen Velg tilkobling vises.

  4. Velg en tilkobling.

  5. Klikk på Neste. Dialogboksen Velg selskaper vises.

  6. Velg () ett eller flere selskaper.

  7. Klikk på Neste. Dialogboksen Velg data vises.

  8. Velg data som skal importeres. Vær oppmerksom på at importen vil ta lengre tid hvis du velger mange felt og et stort tidsintervall.

    • Velg perioden du vil importere data fra.
    • Velg datasettet/-settene du vil importere.
  9. Klikk på Neste.

  10. Skriv inn et navn og beskrivelse for jobben. Du kan gjøre det enklere å identifisere denne jobben i jobblisten ved å ta med datasett og periode i jobbnavnet eller beskrivelsen. Eksempel: "Hovedbokstransaksjoner - i fjor"

  11. Hvis du vil at oppgaven skal kjøres automatisk med jevne mellomrom, kan du angi dette under Planlegg jobb. MERK: Planleggingsalternativet er kun tilgjengelig hvis du valgte alternativet Dager og antall dager ikke er mer enn 100 (5 dager for PowerOffice GO, 24SevenOffice, Visma.net, Visma Business Cloud og Visma Project Management). Store jobber bør helst kjøres når færrest mulig jobber i systemet (kvelder/helger). Planlagte jobber er merket med i jobblisten.

  12. Klikk på Lagre hvis du vil kjøre jobben senere. Jobben legges til i listen, med status Ny. Valgfritt: Velg jobben i listen og klikk på Kjør.

  13. Klikk Lagre og kjør for å kjøre jobben nå. Jobben legges til i listen med statusen Venter.

Når du kjører en jobb, oppdateres statusen automatisk (Venter - Behandler - Vellykket). Klikk på Vis logg () for å vise fremdriften på jobben. Se mer informasjon i prosedyren Vis dataimportlogg.

MERK: Vær oppmerksom på at føringer/transaksjoner som blir ført tilbake i tid ikke vil bli hentet inn til systemet hvis man ikke har en dataimport jobb som henter for den perioden endringen har skjedd i.

NOTE: Hvis en dataimportjobb mislykkes, vil eieren av jobben motta et varsel.

NESTE: Gå til Rapportering for å lage en rapportmal.

Sist endret 13.08.2024